Det er registrert nærmere 140 000 elbiler / ladbare biler i Norge (des 2017). Markedet for elbiler øker, og teknologiutviklingen går svært fort – det er forventet over 200 000 elbiler på norske veier i løpet av noen år.
Det kommer fortløpende reguleringer fra lovgivere, eltilsyn og nettselskaper – med regelverk og retningslinjer for hvordan installasjon av lade-uttak skal utføres.
Det er kun tillatt med 10A sikring for lading av elbil over vanlig stikkontakt, og det skal på nye anlegg være en egen kurs for dette.
Ved høyere ladestrøm (dvs over 10A), så kreves at det installeres et ladeuttak i hht europeiske standarder.
Det ble i februar 2015 innført et krav om at jordfeilvernet på kurs for ladeuttak (eller evt jordfeilvern installert i selve ladeuttaket), skal være type B. Dette for å hindre at eventuelle DC-komponenter (likestrømsfeil) fra bilen, kommer inn på det elektriske anlegget.
Ladeuttak for elbiler deles inn i tre kategorier: Hurtiglading, semi-hurtiglading og normallading.
Normallading vil som oftest være det som er mest aktuelt i boliger, både med tanke på kostnader for installasjon og tilgang på strøm i det eksisterende anlegget, samt at de fleste biler blir tilstrekkelig ladet over natten.
I felles garasjeanlegg f. eks borettslag eller næringsbygg – så kan vi tilby løsninger med automatisk strømdeling, som fordeler tilgjengelig kapasitet på de uttakene som er i bruk. Dette er hensiktsmessig der det er begrenset tilgang på kapasitet for samtidig bruk.
Det er mange punkter som må avklares – noen relevante spørsmål vil være:
Lese mer? Last ned Temaveileder for ladestasjoner – utarbeidet av Nelfo, DSB, NEK og Elbilforeningen.
En av våre leverandører er Salto Ladestasjoner AS – som er aktive i utvikling av ladesystemer for elbil.
Med tillatelse fra Salto gjengir vi her noe tekst fra Salto sine hjemmesider:
Type-2 er den standardiserte* benevnelsen på ladegrensesnittet mellom infrastrukturen og el-kjøretøyet, som man har besluttet å bruke overalt i Europa. Også kalt for «Mennekes-kontakt» ettersom Mennekes var de som fant den opp. Type-2-kontakter er både for 1- og 3-fase, og finnes både på ladepunktene og på kjøretøyene.
Type-1 er den standardiserte* benevnelsen på ladegrensesnittet mellom infrastrukturen og elbiler i Japan og USA. Den er også kalt for j1772 fordi den ble først definert i SAE J1772. Type-1 grensesnittet er bare for 1-fase og ble konstruert av japanske Yazaki, som er en av verdens største connector-produsenter til biler.
* Internasjonal standard for ladegrensesnitt til el-kjøretøy EN/IEC 62196.
Bruk denne linken for å lære mer – på Salto sine hjemmesider
Produkter
Ladekabler mode-3 og mode-2, ladestasjoner, ladestolper, trafoer og tilbehør – les mer på Salto sine hjemmesider
Produktbilder – Salto
Denne inneholder en ny delnorm 722 som beskriver hvilke krav som gjelder til strømforsyning og ladeuttak for elektriske kjøretøy.
Lading av Tesla S
Lading av Nissan Leaf